سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

گروه ورزشی: بررسی نتایج شناگران ایرانی در دومین دوره بازی‌های داخل سالن ماکائو می‌تواند سند محکمی باشد برای نقد عملکرد شنا.

 تیم 8 نفره ایران در این دوره با کسب تنها یک مدال طلا در 50 متر قورباغه که ماده المپیکی نیست، در جایگاه پنجم ایستاده است. رقابت‌های شنا در این دوره در حالی برگزار شده که شناگران جهانی و المپیکی ژاپن، مالزی و ازبکستان حضور نداشتند و تیم‌های چین، قزاقستان، سنگاپور، کره‌جنوبی، اندونزی، فیلیپین، چین‌تاپیه و هند نیز بدون شناگران اصلی خود و بیشتر با ترکیبی از نوجوانان و شناگران رده چندم خود شرکت کرده بودند.

 این در حالی است که ایران با ترکیب اصلی و ثابت خود در این دوره حاضر شد که نتیجه آن کسب یک مدال طلا در 50 متر قورباغه بود.

 این مدال نیز در حالی به دست آمد که شناگران اصلی رشته قورباغه آسیا از جمله هایبووانگ از چین، کاسوکه کیتاجیما از ژاپن نفر دوم بازی‌های آسیایی دوحه، هیروسیماساکیموتوژاپنی نفر دوم فینال ب یونیورسیاد جهانی، ولادیسلاو بولیاکوف از قزاقستان نفر اول ماده 50 متر قورباغه اولین دوره مسابقات استخر مسافت کوتاه در تایلند، هونگ چیانگ از چین‌تایپه نفر هشتم دوحه، میگوئل مولینا از فیلیپین، عمر سوریات ماجا از اندونزی و یانگ وونگ از هنگ‌کنگ در مسابقات ماکائو حضور نداشتند.

 از سوی دیگر در شنای 100 متر قورباغه که امید اول شنای ایران برای رسیدن به بازی‌های المپیک 2008 پکن است هم هیچ پیشرفتی مشاهده نمی‌شود. نماینده ایران در ماکائو در این رشته عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت.

 گفتنی است در همین ماده در تاریخ 5 آوریل سال 2006 در هشتمین دوره مسابقات جهانی استخر مسافت کوتاه در شانگهای چین، محمد علیرضایی زمان 1.02.90 را به ثبت رسانده بود و حالا در ماکائو و در مرحله مقدماتی 1.03.70 و در مرحله نهایی زمان 1.03.98 کسب کرده است که به نوعی پسرفت به شمار می‌رود.

در ارتباط با اعلام فدراسیون شنا که گفته بود در مسابقات داخل سالن ماکائو 15 رکورد ملی به دست آمد، این نکته حائز اهمیت است که زمان‌های اعلام شده در مواد تیمی 50×4 متر آزاد و 50×4 متر مختلط در رقابت‌های جهانی با استانداردهای بین‌المللی برگزار نمی‌شود.

لغو اعزام شنا به جام آسیا

باوجود اعلام قبلی فدراسیون شنا، کاپ آسیایی بهمن‌ماه در کشور چین و تورنمنت بین‌المللی اسفندماه در یکی از کشورهای عربی لغو شده و شناگران ایران شانس حضور در دو رویداد بین‌المللی را از دست داده‌اند. حسین حیدرپور، رئیس کمیته فنی شیرجه فدراسیون هم گفته است حضور در کاپ جهانی شیرجه در اروپا را پیشنهاد کردیم که مورد موافقت فدراسیون قرار نگرفت. در حالی که حضور در این رقابت‌ها می‌توانست تجربه گرانبهایی برای شیرجه ایران باشد.

وحید مرادی، رئیس فدراسیون شنا نیز در این رابطه چنین اظهارنظر می‌کند: اعزام ملی‌پوشان شیرجه به دو کاپ آسیایی اصلاً مطرح نبود که الان لغو شود، چراکه از ابتدا برگزاری این رقابت‌ها مشخص نبود. سئوال این است اگر برگزاری چنین مسابقاتی در دستور کار کنفدراسیون شنای آسیا نبوده، پس چرا وعده شرکت در آن به شیرجه‌روها داده شده است؟

 مرادی در مورد شرکت نکردن شیرجه‌روهای ایرانی در جام جهانی چین هم می‌گوید: به خاطر آماده نبودن ملی‌پوشان، فدراسیون با این اعزام مخالفت کرد. ارزیابی فدراسیون این بود در شرایط فعلی سطح شیرجه‌روهای ما خیلی پایین است و نباید به مسابقه‌های جهانی اعزام شوند، چراکه آبروی ایران در میان است.

در جلسه‌ای که با مسئولان کمیته شیرجه داشتیم، آنها را توجیه و قانع کردیم به این سفر نروند. در مقابل این کار، فدراسیون تصمیم گرفت شیرجه‌روها به اردوی کویت بروند تا آمادگی لازم را کسب کنند. اگر به حد آمادگی لازم رسیدند، به جام جهانی اعزام‌شان می کنیم. در اعزام شیرجه‌روها، حرف نهایی را میزان آمادگی‌شان می‌زند.

 اظهارات ضد و نقیض رئیس فدراسیون شنا نشان از آن دارد که شیرجه ایران باوجود سابقه طولانی هنوز هم در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و هیچ‌کدام از ورزشکاران این رشته نتوانسته‌اند رتبه و موقعیت خود را حتی به سطح شیرجه‌روهای درجه سوم آسیا برسانند.

 در چنین شرایطی رئیس کمیته فنی شیرجه هم حرف‌های جالبی دارد، او می‌گوید: به‌خاطر لغو سفرهای شیرجه، شیرجه‌روهای شهرستانی به خاطر تحصیل به شهرهای خود بازگشته‌اند. وی ادامه می‌دهد: انتظارات از شیرجه بالاست. اگر مسئولان فدراسیون، کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی قصد گرفتن مدال در آسیا را دارند باید بیشتر از این ما را حمایت کنند، به‌ویژه از نظر امکانات.

حیدرپور با اشاره به اینکه شیرجه ایران قابلیت زیادی دارد، ولی باید از آن حمایت شود، می‌گوید: تا کی باید در کنار کشورهایی که درجه چندم شیرجه آسیا هستند، باشیم؟ چرا انگیزه اعزام به رقابت‌های برون‌مرزی را از بین می‌بریم؟ با حضور در مسابقه‌های جهانی و کنار تیم‌های قدرتمند جهان می‌توانیم چیزهای زیادی یاد بگیریم که رسیدن به آنها آسان به دست نمی‌آید. این گفته حیدرپور نشان می‌دهد وی چندان با سفر ملی‌پوشان شیرجه به کویت موافق نیست.

 حیدرپور همچنین از بازگشت دوباره چوکوم سون کره‌ای به ایران خبر داده و می‌گوید: او برای هدایت تیم‌های جوانان و نوجوانان سفری 6ماهه به ایران دارد که اگر عملکردش مورد رضایت قرار بگیرد، قراردادش تمدید می‌شود.

کد خبر 37683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز